FACEBOOK - info + nebezpečenstvá

akciový trh / indexy / analýzy / firmy / otázky a odpovede
JUGGLER
Príspevky: 131
Dátum registrácie: 9. Novembra 2020, 23:21
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

FACEBOOK - info + nebezpečenstvá

Príspevok od používateľa JUGGLER »

DEJINY:

Facebook pôvodne slúžil len študentom Harvardovej univerzity. Zuckerberg ho spustil zo svojej internátnej izby. Naprogramovanie mu údajne trvalo menej ako dva týždne. Za ďalšie dva týždne ho začala využívať polovica školy, preto ho rozšíril na americké univerzity Yale a Stanford. Neskôr bol prístup otvorený pre všetkých používateľov s univerzitnou e-mailovou adresou. Od 2006 sa začali do systému pripájať niektoré veľké spoločnosti a od 11. augusta 2006 sa môže pripojiť ktokoľvek starší ako 12 rokov.

PREDSTAVENIE:

V dnešnej dobe slúži Facebook najmä na komunikáciu, nadväzovanie priateľstiev a zdieľanie fotografií a videí. V polovici roku 2006 mal už 7 miliónov členov. K 30. septembru 2014 mal Facebook 1,35 miliardy aktívnych používateľov za mesiac[4] a je dostupný skoro na celom svete.

Pôsobí v dvoch segmentoch: Family of Apps a Facebook Reality Labs. Medzi produkty segmentu Family of Apps patrí Facebook, ktorý umožňuje ľuďom spájať sa, zdieľať, objavovať a komunikovať medzi sebou na mobilných zariadeniach a osobných počítačoch; Instagram, komunita na zdieľanie fotografií, videí a súkromných správ; Messenger, aplikácia na zasielanie správ, ktorá umožňuje ľuďom spájať sa s priateľmi, rodinou, skupinami a podnikmi na rôznych platformách a zariadeniach; a WhatsApp, aplikácia na zasielanie správ, ktorú používajú ľudia a podniky na súkromnú komunikáciu, ako aj ďalšie služby. Segment Facebook Reality Labs poskytuje spotrebiteľský hardvér, softvér a obsah súvisiaci s rozšírenou a virtuálnou realitou, ktorý pomáha ľuďom cítiť sa prepojení kedykoľvek a kdekoľvek. Spoločnosť bola predtým známa ako Facebook, Inc. a v októbri 2021 zmenila svoj názov na Meta Platforms, Inc. Spoločnosť Meta Platforms, Inc. bola založená v roku 2004 a sídli v Menlo Parku v Kalifornii.

Kľúčové štatistiky spoločnosti Facebook k 1/2022

DAU - denní aktívni používatelia Facebooku: V súčasnosti má prístup na platformu Facebook 1,9 miliardy používateľov denne, čo predstavuje medziročný nárast o 6,89 %.
MAUs - mesační aktívni používatelia Facebooku: V súčasnosti má prístup na platformu Facebook 2,9 miliardy mesačných používateľov, čo predstavuje medziročný nárast o 7,18 %.
Spoločnosť Facebook oznámila, že len v 2. štvrťroku 2021 odstránila 1,7 miliardy falošných účtov
Najviac používateľov Facebooku má India s viac ako 260 miliónmi, nasledujú USA (180 miliónov), Indonézia (130 miliónov), Brazília (120 miliónov) a Mexiko (84 miliónov)
Facebook je celosvetovo najväčšou platformou sociálnych médií s 2,85 miliardy mesačne aktívnych používateľov na celom svete, nasleduje YouTube (2,3 miliardy) a WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat, Instagram, ktoré prinášajú viac ako miliardu používateľov
Najvyššia návštevnosť na Facebooku je v stredu o 9.00 a 13.00 h, zverejnenie príspevku vtedy zvyčajne dosiahne najväčšiu angažovanosť
60,42 % aktívnych používateľov internetu na svete pristupuje mesačne na Facebook a 73,13 % pristupuje každý mesiac na služby patriace "rodine" (FB, Messenger, Instagram a WhatsApp)
DAP - denne aktívni ľudia "rodiny" Facebooku: V súčasnosti k službám patriacim Facebooku (FB, Messenger, Instagram, WhatsApp) denne pristupuje 2,76 miliardy ľudí, čo predstavuje medziročný nárast o 11,74 %.
MAPs - mesačne aktívnych ľudí "rodiny" Facebooku: V súčasnosti k službám Facebooku (FB, Messenger, Instagram, WhatsApp) mesačne pristupuje 3,51 miliardy ľudí, čo predstavuje medziročný nárast o 11,78 %.
Základňa používateľov rodinného produktu Facebooku sa rovná súčasnej populácii Afriky, Európy, Severnej a Južnej Ameriky dohromady
Facebook má v súčasnosti 63 404 zamestnancov na plný úväzok.

ODVRÁTENÁ STRANA FACEBOOKU (dezinformácie, získavanie osobných údajov, nebezpečenstvá )

Dávam slovenský preklad podstaty článku rozhovoru s dátovým analytikom Františkom Vrábelom.

Celý článok v češtine si môžete prečítať tu:

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/fr ... 130001_ogo

Spolupracuje s NATO na boji proti dezinformáciám a zistenia jeho tímu majú taký ohlas, že dostal od vlád Spojeného kráľovstva a USA grant vo výške 250 000 dolárov na boj proti falošným správam. Dátovému analytikovi Františkovi Vrábelovi sa podarilo vyvrátiť tvrdenie, že ruská propaganda neexistuje. Facebook je podľa neho nevyhnutný na jej šírenie, pretože rozdeľuje a radikalizuje spoločnosť.

Ak denne sledujete približne milión správ, koľko z nich sú dezinformácie?

Nie je to až tak veľa, napríklad v Českej republike denne analyzujeme obsah viac ako štyroch tisíc webových stránok, z čoho dve tretiny dezinformácií sú zverejnené na približne 22 webových stránkach. Je veľmi koncentrovaný, obsah dezinformačných webov tvorí sedem percent celkového obsahu v Českej republike.

Ako je možné, že v našej krajine majú dezinformácie taký dosah, znásobený sociálnymi sieťami?

Áno, dezinformačný obsah šíria sociálne siete, pričom najsmutnejšiu úlohu zohráva Facebook. Naši nepriatelia, ktorí sa snažia podkopať naše demokratické zriadenie z Ruska, to dobre vedia a vo veľkej miere využívajú Facebook.

Podľa odborníkov Facebook rozdeľuje spoločnosť, ako?

Potrebuje rozdrobiť spoločnosť na čo najmenšie kúsky, aby vytvoril čo najmenšie homogénne skupiny ľudí. Čím viac sa mu to darí, tým lepšie ich osvetľuje cielenou reklamou a vyberá za ňu viac peňazí. A nehovoríme o desiatkach percent, ale o rádovo vyšších príjmoch. To mu však nestačí, potrebuje, aby používateľ na reklamu klikol, preto svojich používateľov balí do malých skupín.

"Facebook zneužíva neurovedy

Ako to robí?

Vytvára takzvané Echo Chambers, uzatvára ľudí do čo najmenších skupín zneužívajúc poznatky neurovedy. Chce vytvoriť závislosť od používania Facebooku. Systém "lajkov" je založený na tom, že ľudia sú odmeňovaní za každú návštevu. Mozog nerozlišuje medzi malými a veľkými odmenami, takže ak to preženiem, je ľahšie ísť na Facebook pre "lajk" ako napríklad ukončiť vysokú školu. Odmena pre mozog je však rovnaká. Za normálnych okolností by ste dostali možno jednu odmenu denne, ale na Facebooku ich dostanete desiatky, stovky, tisíce. Mozog je vyvedený z miery.

Chápem správne, že nie sme voči sociálnej sieti Facebook imúnni?

Väčšina nie je, čo svedčí o jej úspechu, koľko ľudí vtiahla. Využíva tiež skutočnosť, že ľudia oceňujú skôr pochvalu ako kritiku, prináša "pohodlné" správy. Ak by sme mali rozdielne politické názory, priniesol by vám úplne iné posolstvo, vykreslil by vám svet inak ako mne. To má ďalekosiahle dôsledky: prestávame si rozumieť. Myslíme si o sebe, že sme úplne mimo. Vidím, čo sa píše, vôbec vám nerozumiem. Preto je spoločnosť čoraz viac rozdelená, ale aj preto sa názory stávajú radikálnejšími. Tým však dostávajú viac priestoru, pretože ich viac tlačia algoritmy Facebooku.

Čo s tým urobíme?

Podľa môjho hlbokého presvedčenia proti tomu musíme bojovať reguláciou, aby sa zabezpečilo, že tieto agoritmy vytvorené na predaj tovaru nebudú môcť byť použité na politický boj.
Platíme teda podľa vás za vysoké zisky Facebooku rozdelenou spoločnosťou a dezinformačnými útokmi?
Je zrejmé, že v rozdelenej spoločnosti sú dezinformácie len vedľajším efektom, kolaterálnymi škodami. To však nebolo primárnym zámerom spoločnosti Facebook. Myslím si, že Mark Zuckerberg, ktorý riadi spoločnosť, si musí byť vedomý toho, čo jeho systém so spoločnosťou robí.

"Facebook obchoduje s identitami

Facebook je súkromná spoločnosť, určite ju nemôžeme nútiť k regulácii.
Veľa sa o tom diskutuje, som rád, že sa to dostáva na verejnosť. Myslím si, že to musí byť regulované a nič to nemení na tom, že je to súkromné, práve naopak. Spoločnosť už reguluje negatívne aspekty podnikania, napríklad reguluje banky, aby nepodvádzali. Reguluje hospodársku súťaž a z tohto protimonopolného hľadiska by mal byť Facebook proti, pretože má takmer monopol v určitej oblasti, v určitom type služieb. V akomkoľvek inom druhu podnikania by to bolo absolútne neprijateľné. Facebook primárne nezarába na sociálnej sieti, ale na produkte, na predaji identity ľudí. Jej produktom je mimoriadne presná identita ľudí, často presnejšia, než akú o sebe títo ľudia vedia. O tomto smerovaní regulácie sa diskutovalo len málo.

Prečo nie? Koniec koncov, o fungovaní tejto sociálnej siete vieme už dlho.

Je to spôsobené obrovskou mediálnou a lobistickou silou Facebooku, ktorý sa snaží zabrániť tomu, aby sa ukázalo, čo v skutočnosti robí. Keď ľudia zistia, že obchoduje s ich identitou, môže to znamenať jej koniec. Alebo by nemala hodnotu 400 miliárd dolárov, ale možno len stotinu.

Viete však, aký je argument proti vášmu regulačnému návrhu? Obmedzovanie slobody, cenzúra, normalizácia.

V žiadnom prípade nejde o cenzúru obsahu. Spôsob cenzurovania obsahu je zjavne nesprávny, nepatrí do demokratickej spoločnosti. Facebook sa snaží vytvoriť dojem, že nenávistné príspevky odstraňuje. Ale to nie je správna cesta. Nevolám po regulácii obsahu, ale po nastavení algoritmov tak, aby nevytvárali miliardy informačných bublín, ale maximálne ich stotiny. Ďalej by som ho nepustila. Alebo by som mu zakázal používať algoritmy, ktoré sú deštruktívne pre spoločnosť, napríklad tie, ktoré vytvárajú závislosť. Tretina fajčiarov je závislá a mladá generácia je takmer stopercentne závislá od Facebooku. Ničí to spoločnosť.

Ďalšie úskalie Facebooku, ktoré si spoločnosť neuvedomuje, súvisí s tzv. ekonomikou pozornosti. Každý z nás má určitú mieru pozornosti, ktorú môže venovať. Čím je človek múdrejší, tým viac má. Tí menej schopní majú menej pozornosti. Facebook svojimi algoritmami útočí na pozornosť používateľov a snaží sa ju ukradnúť, aby si z nej privlastnil čo najviac. Ľudia, ktorí nie sú tak mentálne zdatní, a tých je väčšina, Facebook úplne ovládne ich myseľ. Nerobia nič iné, len sledujú Facebook, ktorý nevytvára žiadne hodnoty. To je najväčšie nebezpečenstvo Facebooku a jeho prípadných nástupcov. Tomu sa musí spoločnosť brániť. A opakujem: nemá to nič spoločné s obsahom.

P.S. Správa z 2/2022: NEW YORK - Americká spoločnosť Meta Platforms pohrozila, že svoje služby Facebook a Instagram stiahne z Európy, pokiaľ nebude môcť prenášať dáta používateľov na servery v Spojených štátoch. Firma to uviedla v podrobných záznamoch o hospodárení, ktoré predložila americkej komisii pre cenné papiere.

Závery o nebezpečenstvách FB a zneužití dát nech si urobí každý sám....Mňa osobne zaujal tento článok kvôli vplyvu na deti. Kým mne sa FB sprotivil kvôli neustálemu otravovaniu, u detí pozorujem závislosť a trávenie abnormálneho množstva času na sociálnych sietach...

Zaujímavosťou článku je aj to, že ruská propaganda a iné dezinformácie sú šírené v na weboch v pomerne malom rozsahu (v ČR len 7% celkového obsahu ), ale skutočné šírenie, rozdeľovanie ľudí, deštrukciu psychiky a zhromažďovanie dát o ľuďoch má na svedomí práve FB.
Napísať odpoveď